Jąkanie - przyczyny i objawy

Jąkanie to rodzaj zaburzenia mowy, które uwidacznia się w obecności innych ludzi. Stopień nasilenia tej przypadłości zależy od wielu czynników: znajomości słuchaczy lub tematu, o jakim się mówi, aktualnego samopoczucia, a nawet pór roku. Podłożem problemów z jąkaniem są różnego rodzaju lęki, napięcia oraz brak wiary w siebie. Jąkanie dotyczy prawie 400 tysięcy osób w Polsce, w tym zdecydowanie częściej obserwuje się je u chłopców.

Do objawów jąkania należą: częste powtórzenia głosek i sylab, a nawet słów oraz części zdań. Ponadto dochodzi do przerw w trakcie mówienia, poprawek i braku rytmu w wysławianiu się. Na początku lub w trakcie mówienia następują nieskoordynowane ruchy mięśni artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych. Dodatkowo można zauważyć ruchy głowy i tułowia oraz ramion i nóg, drganie i marszczenie poszczególnych części twarzy czy drżenie głosu. Osoba dotknięta omawianą przypadłością zaciska wargi lub wysuwa język. Powyższe objawy powodują u chorego duży stres, co przekłada się na przyspieszone bicie serca, nadmierne pocenie się lub czerwienienie.

Leczenie jąkania

Terapię jąkania prowadzimy w małych grupach, dzięki czemu uczymy przezwyciężania wstydu przed mówieniem z zachowaniem poczucia bezpieczeństwa pacjenta. Dodatkowo zajęcia grupowe mobilizują do pracy nad sobą. Podczas zajęć stopniowo uczymy podstaw prawidłowego mówienia. Pokazujemy ćwiczenia oddechowe, rozluźnianie mięśni mimicznych i gesty ułatwiające mówienie. Na dalszym etapie terapii pacjent doskonali zdobywane umiejętności w domu i poza nim. Celem jest tworzenie dłuższych, płynnych i składnych wypowiedzi bez stresu i jąkania.

Terapia jąkania